Het gedrag van consumenten verandert sneller dan ooit. Waar de zender vroeger bepaalde wat we keken en wanneer, bepalen we via diensten als Netflix, Videoland en social media kanalen als Snapchat en TikTok nu niet alleen op welk tijdstip we kijken, maar hebben we ook nog eens een overvloed aan keuzemogelijkheden.
De concentratieboog van jouw doelgroep wordt steeds korter en ze moeten steeds sneller geprikkeld worden. In deze blog leggen we precies uit hoe jij ervoor zorgt dat jouw content wél aankomt bij de doelgroep.
Internet is overal en de content vliegt om je oren. Door de constante informatiestroom heeft generatie Z een een hele korte concentratieboog en zijn ze snel afgeleid. Waar de Millennials (1980 en 1995) nog 12 seconden aandacht kunnen houden, is dit bij Generatie Z (1995-2010) afgenomen naar 8 seconden. Ze weten binnen een paar seconden al of ze iets interessant vinden of niet.
Naast de lage spanningsboog van de doelgroep is er een tweede factor die de lengte van de animatie bepaalt, namelijk de capaciteit van de mens om informatie te verwerken. Een korte animatie met te veel informatie zorgt er alsnog voor dat de doelgroep afhaakt, waardoor de boodschap niet overkomt. Maar wat is dan wél de juiste lengte voor een animatievideo?
Je voelt het waarschijnlijk al aankomen: het is belangrijk dat je boodschap kort en bondig is. Een animatie voor commerciële doeleinden, zoals meer naamsbekendheid en omzet, mag tussen de 15 en 60 seconden zijn. Wil je de animatie als social content gebruiken? Zorg dan dat je de concentratie van je doelgroep binnen 8 seconden trekt, anders is Generatie Z al lang naar de content van je concurrent aan het kijken. Om ervoor te zorgen dat jouw verhaal kort en krachtig wordt verteld is een goed script erg belangrijk!
Met een duidelijk script kun je jouw verhaal eenvoudig uitleggen in een korte animatievideo, maar zorg ervoor dat je niet té veel informatie vertelt. Je zult merken dat je snel geneigd bent om te veel informatie te delen, wat ervoor zorgt dat het verhaal onduidelijk wordt. Schrijf daarom voor jezelf een paar kernwoorden op en vraag jezelf af wat écht relevant is voor je doelgroep. Je zult merken dat je met minder tekst je doelgroep beter bereikt.
Voor een uitleganimatie is de lengte net iets anders. Met een uitleganimatie kun je complexe materie eenvoudig versimpelen voor je doelgroep. Het draait om het vertalen van een ingewikkeld of technisch proces naar een simpel verhaal. Deze animatie mag ongeveer tussen de 30 en de 90 seconden duren. Over het algemeen raak je de doelgroep na twee minuten kwijt.
Vaak is de uitleganimatie bedoeld voor kijkers die al geïnteresseerd zijn in jouw verhaal: ze nemen bijvoorbeeld een kijkje op je website en zijn benieuwd wat je doet. Zij hebben gemiddeld een langere spanningsboog. Bij de animatie voor commerciële doeleinden moet je iemand prikkelen en raken in de eerste seconden, denk aan een advertentie op Instagram. Omdat hier zoveel content wordt aangeboden, is het belangrijk om de doelgroep in een kortere tijd te boeien.
Om de aandacht van je doelgroep vast te houden is het dus belangrijk om de animatie kort te houden. Naast dat het noodzakelijk is, heeft dit ook een aantal voordelen. Zo kost een kortere animatie over het algemeen minder geld, omdat er minder tijd in gaat zitten. Niet geheel onbelangrijk, toch? Daarnaast zijn kortere video’s makkelijker te delen op social media.
Wil jij ook jouw verhaal kort en bondig overbrengen naar de doelgroep? Wij kijken graag met je mee! Laat hieronder je contactgegevens achter, dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.
Overweeg je toch hulp in te schakelen bij het maken van een animatiefilmpje? Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen of een prijs bij ons opvragen. Laat dus gerust van je horen.